بازاریابی میم

میم‌ها محتواهای کوتاه طنز هستند که امروزه خیلی پرطرفدار هستند. میم‌ها و گیف به سرعت وایرال می‌شوند و بین عموم مردم محبوب هستند.

اکثر مردم عاشق محتوای طنز و خنده دار هستند.

در واقع ایده اصلی ما این است که پیام برند را در قالب یک موقعیت خنده‌دار یا یک شوخی اینترنتی جا بدهیم، نه اینکه مستقیم تبلیغ کنیم.

پس فرمول بازاریابی میم این می‌شود: پیام تبلیغاتی + طنز = میم جذاب

سوال ما در این مطلب این است که چطور می‌توانیم از این قابلیت وایرال شدن میم‌ها و محتوای طنز، به نفع برند خودمان استفاده کنیم و در کل چطور بازاریابی میم انجام دهیم؟

آیا همین میم‌های خنده داری که می‌بینیم می‌توانند فروش ما را افزایش دهند؟

در کل می‌توانیم بگوییم میم‌ها 3 مزیت مهم دارند که ما را ترغیب می‌کند به فکر بازاریابی میم بیوفتیم:

  • قابلیت وایرال شدن بالا: کاربران عاشق اشتراک‌گذاری محتواهای خنده‌دار و مرتبط هستند.

  • سرعت انتقال پیام: یک گیف یا میم می‌تواند در چند ثانیه پیام برند را منتقل کند، بدون نیاز به متن طولانی.

  • ایجاد ارتباط انسانی: طنز و شوخ‌طبعی باعث می‌شود برند «دوست‌داشتنی» و نزدیک به کاربر به نظر برسد.

استراتژی بازاریابی میم

می‌توانیم بگوییم اکثر میم‌ها به این دلیل محبوب هستند که مخاطب با آن‌ها احساس همذات پنداری می‌کند. با خودش می‌گوید :” عه چقدر من! عه چقدر راست می‌گه” و علاوه بر این‌که آن میم را می‌پسندد، ممکن است برای دوستانش ارسال کند.

خب ما باید جوری ار میم‌ها به عنوان تبلیغات خودمان استفاده کنیم که ماهیت جذاب بودن و خنده دار بودن میم از بین نرود.

در این قسمت از مطلب، می‌خواهیم ببینیم بهترین استراتژی بازاریابی میم چیست.

بیاییم با هم مراحل اصلی استراتژی بازاریابی میم را بررسی کنیم:

شناخت مخاطب

تبلیغات طنز
تبلیغات طنز

اول از همه ما باید مخاطبین برند خود را از لحاظ سن و جنس شناسایی کنیم. ببینیم خدمات یا محصولات ما بیشتر متوجه کدام گروه سنی و کدام جنسیت است.

مثلا اگر شما صاحب یک برند لوازم آرایشی هستید، طبیعتا مخاطبین شما بانوان هستند و اکثرشان هم جوان یا میانسال هستند.

خب پس ما در قدم اول باید طیف مخاطبین خودمان را شناسایی کنیم. طبیعی است که برخی از شما ممکن است محصولات یا خدماتی ارائه کنید که تمام گروه‌های سنی و هر دو جنسیت را در برمی‌گیرند، این برای دنیای میم‌ها راحت‌تر است!

این قضیه جایی اهمیت دارد که مثلا اگر مخاطب جوان است، میم‌های اینترنتی و کوتاه با کلمات عامیانه بهتر جواب می‌دهند. اگر مخاطب حرفه‌ای است، طنز موقعیتی یا هوشمندانه بهتر است.

پس در این مرحله، سه سوال اساسی را از خودمان می‌پرسیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

  • مخاطبان ما چه گروه سنی، جنسیتی یا علاقه‌ای دارند؟

  • چه نوع طنزی برای آنها جذاب است (طنز موقعیتی، طنز کلامی، میم‌های اینترنتی، طنز فرهنگی)؟

  • کدام شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند (اینستاگرام، توییتر، تلگرام و…)؟

هماهنگی با شخصیت برند

قدم دوم این است که با خودتان روراست باشید، شخصیت برند شما چه وایبی منتقل می‌کند؟ میم نباید جوری باشد که برند شما را مضحک و غیرحرفه‌ای نشان دهد.

بعضی وقت‌ها اشتباه و زیاده روی در حوزه بازاریابی طنز باعث می‌شود، مخاطب با خودش بگوید:” ببین برای فالوور یا مطرح شدن، دست به چه کارهایی که نمی‌زنند!”

خب این خیلی بد است که مخاطب با خودش همچین فکری کند. این قدم‌های مرحله به مرحله را برای همین توضیح می‌دهیم که اگر شما هم قصد دارید از دنیای میم‌ها برای افزایش فروش و بازاریابی خودتان بهره بگیرید، دچار خطا نشوید.

در کل چند نکته کلیدی در بازاریابی میم وجود دارد که اگر توانستید جلوی همه آن‌ها را تیک بزنید، می‌توانیم به مرحله بعد برویم:

  • صدای برند (formal یا casual) را حفظ کنید.

  • پیام برند در پس طنز مشخص باشد.

  • برند باید «قابل شناسایی» باشد، حتی وقتی فقط میم دیده می‌شود.

تمرکز روی یک پیام واضح

از آن‌حایی که میم‌ها در کل کوتاه هستند، نباید سعی کنیم یک پیام طولانی را درون میم جا بدهیم!

میم تراکت نیست که سعی کنید کل متن تبلیغاتی خودتان را در میم جا کنید. بازاریابی میم خیلی باید زیرکانه و غیرمستقیم انجام شود.

دو حالت وجود دارد که میم تبلیغاتی درست عمل کند:

  1. مخاطب اصلا متوجه تبلیغات نشود و پیام تبلیغاتی خیلی زیرکانه و غیرمستقیم درون یک میم طنز قرار گرفته باشد.
  2. مخاطب متوجه تبلیغات شود با خودش بگوید:” ایول چه تبلیغ جالبی بود، خوشمان آمد!”

پس یک وقت فکر نکنید برای تبلیغات میم، مخاطب نباید بفهمد شما دارید تبلیغ می‌کنید. گاهی وقتا مخاطب متوجه می‌شود اما از خلاقانه بودن تبلیغ لذت می‌برد. آن هم در این دنیایی که ما توسط این همه تبلیغات تکراری و بی مزه محاصره شده‌ایم.

در ادامه، این سه مورد زیر را هم تیک بزنید. اگر نتوانستید تیک بزنید، به مرحله بعد نروید:

  • پیام باید ساده و سریع منتقل شود.

  • متن میم نباید طولانی باشد.

  • اگر طنز پیچیده است، احتمال اشتراک‌گذاری کم می‌شود.

انتخاب نوع میم

در کل میم‌ها سه نوع هستند:

  • میم تصویری: تصویر + متن کوتاه. ساده، قابل اشتراک‌گذاری.

  • میم گیفی (GIF): حرکت + طنز، جذاب‌تر و سریع وایرال می‌شود.

  • میم ویدیویی کوتاه: تا 10 ثانیه، مخصوص شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و تیک تاک.

اصلا نمی‌توانیم بگوییم کدام نوع میم محبوب‌تر است و شما کدام را انتخاب کنید. شاید اصلا قرار نباشد شما فقط یک مدل را انتخاب کنید.

چیزی که ما دیدیم این است که هر سه نوع میم واقعا محبوب هستند و قابلیت وایرال شدن دارند.

اما باز هم اگر نظر ما را می‌خواهید، میم‌های ویدیویی برای تبلیغات بهتر هستند!

رصد ترندها

خب نکته‌ای که در تبلیغات طنز مطرح است این است که کلا این میم‌ها دائما آپدیت می‌شوند و به نوعی یک سری میم‌ها ترند روز هستند.

در هر زمانی که مشغول مطالعه این مقاله هستید، یک سری میم ترند هستند و اگر قصد دارید این نوع تبلیغات و بازاریابی میم را انجام بدهید، اول باید یک لیست تهیه کنید از میم‌های ترند روز.

چه لیست خنده داری هم بشود! مثلا:

  1. میم رضا پیشرو!
  2. میم گربه در هرحال خنده!
  3. و…

در هرصورت پیدا کردن میم‌های روز دنیا کار ساده‌ای است.

 

تست محتوای تولید شده

فرض می‌گیریم که شما محتوای طنز تبلیغاتی خود را تولید کرده‌اید، قبل از این‌که آن را به صورت گسترده بخواهید منتشر کنید، روی تعداد کم اطرافیانتان تست کنید.

میم را نشان آن‌ها بدهید ببینید اصلا متوجه طنز و تبلیغات شما می‌شوند؟ اصلا برایشان جالب است؟

اگر جواب مثبت بود، حالا می‌توانید آن را برای انتشار وسیع آماده کنید.

 

مثال واقعی از بازاریابی میم در ایران

تبلیغات ترب
 

زمان دقیقش را یادم نمی‌آید اما حدودی بگویم مثلا یک سال پیش، اتفاقی در اینستاگرام متوجه تبلیغات میم سایت ترب که برند مطرح و معروف است شدم و واقعا لذت بردم.

اگر می‌دانستم روزی قرار است درمورد محتوای میم، مطلب بنویسم حتما آن‌ها را ذخیره می‌کردم تا به شما نشان بدهم!!

در کل مضمون میم‌ها این بود که مثلا “وقتی قیمت‌های ترب رو می‌بینی و تعجب می‌کنی” یا مثلا تا جایی که خاطرم است “وقتی قبل از این‌که قیمت‌های ترب رو ببینی، از دیجی کالا خرید می‌کنی”

خب همانطور که می‌دانید ترب و دیجی کالا از یک جهاتی رقیب هستند، البته زمینه کاری کاملا مثل هم نیست اما خب می‌توانیم آن‌ها را رقیب بدانیم.

قصد ما این است که از این بازاریابی میم که ترب انجام داد، چند نکته مهم استخراج کنیم:

  1. نکته اول این بود که ترب اسم خودش را کنار دیجی کالا قرار می‌داد، یعنی شاید شما فکر کنید ترب در حال تخریب دیجی کالا بود اما در حقیت اسم خودش را کنار این اسم شناخته شده و مطرح آورده بود.
  2. تبلیغات میم ترب این بود که روی یک پیام کوتاه ساده تمرکز کرده بود. فقط این بود که “آهای قبل از خرید آنلاین یه سری هم به ترب بزنید” همین! نیامده بود بگوید در ترب سایت‌ها هستند، سایت‌ها نماد الکترونیک دارند و و و….
  3. از ویدیوهای ساده و وایرال شو استفاده کرده بود. این باعث می‌شد مخاطب با خودش گیج بشود که آیا این میم را خود ترب ساخته یا اینقدر محبوب و مطرح است که میم سازها دارند درموردش میم می‌سازند؟

نکته پایانی

سعی کردیم در این مطلب کلیت چیزی که شما برای بازاریابی میم و دنیای طنز لازم دارید، بگوییم اما بحث مفصل‌تر است.

اگر از این محتوا خوشتان آمد در نظرات همین مطلب بگویید تا بتوانیم گسترش بیشتری به آن بدهیم!

سایر مقالات تخصصی حوزه بازاریابی و تبلیغات

پرگرافیک، طراحی خلاقانه رو جدی بگیر!

نظرتون درباره این مقاله چیه؟ خوشحال می‌شیم نظر شما رو بدونیم! اگر این مقاله براتون مفید بود، لطفاً با دوستانتون به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *