طراحی لوگو با پرگرافیک
اگه به لوگو نیاز دارین، میتونین روی ما حساب کنین! 🙂
طراحی لوگو فارسی
طراحی لوگو فارسی درواقع انتخاب زبان فارسی برای لوگو است. سبکهای لوگوی فارسی به دلیل جذابیت بالا و تطابق با فرهنگ مردم ایران پرطرفدارترین لوگو در میان برندها و کسب کارهای ایرانی هستند. حروف الفبای فارسی برخلاف حروف انگلیسی، به دلیل ویژگیهایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، میتوانند به شکلهای خلاقانهای طراحی شوند.
در این مقاله هم برای یک طراح و هم یک کارفرما توضیح دادهایم که چرا طراحی لوگو فارسی میتواند یک انتخاب فوقالعاده باشد.
حفظ اصالت در طراحی لوگو
زمانی که با صاحبان کسب و کارهای مختلف برای طراحی لوگو صحبت میکنیم، بسیاری ازآنها تمایل دارند که در لوگوی خود رنگ و بویی از اصالت روستا، شهر یا کشور محل کسب و کارشان وجود داشته باشد. بسیاری از افراد برای انتخاب یک نام مناسب برای لوگو سعی میکنند از اسامی مفهومی با زبان محل زندگی خود استفاده کنند.
این موضوع فقط مربوط به کسب و کارهای محلی نیست، بلکه زمانی که یک کسب و کار با رویکرد بین المللی مثل واردات و صادرات باشد، باز هم تمایل به حفظ اصالت کشور و شهر مبدا درطراحی لوگو برای صاحبان کسب و کار وجود دارد.
در پرگرافیک برای پرداخت به این موضوع، قبل از شروع به طراحی لوگو، از کارفرما میخواهیم که درمورد پیشینه و رویکرد به آینده کسب و کار خود، توضیحاتی را ارائه کند. این توضیحات میتواند به طراح برای ایجاد یک لوگوی مفهومی کمک زیادی کند.
لوگوی ایرانی
ایران کشوری است با فرهنگ غنی که هر شهر آن دارای مشخصههایی است که طراح میتواند برای طراحی لوگو از آنها استفاده کند. به عنوان مثال بسیار دیده شده لوگوهایی که درتهران طراحی میشوند نشانی از برج میلاد در ترکیب بندی آنها استفاده میشود. برج میلاد یک نماد معروف و شناخته شده است که مخاطب درهرجای ایران با دیدن آن میفهد که برند مورد نظر به نوعی به تهران مربوط است.
در برخی از موارد مانند لوگوی محصولات سنتی، لوگو صنایع دستی، کارگاه های تولید کننده سوغاتی و به طور کل لوگوهای بومی یک منطقه، اهمیت وجود نشانی از شهر یا کشور تولید کننده بیشتر میشود.
به عنوان مثال، در این لوگو با نام “دا” که مربوط به صنایع دستی در شهر اصفهان است و توسط تیم پرگرافیک طراحی شده، از رنگ آبی به عنوان نمادی برای شهر اصفهان استفاده کردیم. گنبدهای آبی فیروزهای در اصفهان در سراسر دنیا شهرت دارد.
طراحی لوگو فارسی یا لوگو انگلیسی؟
الفبای فارسی به دلیل امتیازات زیبایی بصری خود، برای یک طراح لوگو بسیار کارآمد است. حروف الفبای فارسی دارای ویژگیهایی است که طراح لوگو با تمرکز روی آنها میتواند یک لوگوی منحصر به فرد و شایسته برای کسب و کارهای ایرانی طراحی کند. درست مانند موسیقی اصیل گوش نواز ایرانی، لوگو تایپ فارسی نیز برای مخاطب ایرانی بسیار چشم نواز، به یاد ماندنی و تاثیرگذار است.
حروف الفبای فارسی به گونهای هستند که یک طراح میتواند مانور زیادی را روی آنها داشته باشد. برخلاف الفبای انگلیسی که به دلیل ماهیت خاص خود به اندازه حروف فارسی جای مانور دادن ندارد.
دلیل برتری حروف الفبای فارسی در طراحی لوگو نسبت به حروف الفبای انگلیسی چهار مورد است:
1. نقطه ها در حروف
حروف الفبای فارسی داری نقاط بسیاری است. اگر شخصی فارسی بلد نباشد و به یک جمله فارسی نگاه کند احتمالا اولین چیزی که توجه او را جلب خواهد کرد این نقاط زیاد در الفبای زبان رسمی کشورمان است. از 32 حرف الفبای فارسی 17 حرف دارای نقطه هستند.
از نظر جایگاه، برخی از نقاط بالای حروف و برخی زیر حروف قرار میگیرند. برخی از حروف یک نقطه، برخی دو نقطه و برخی سه نقطه دارند.
در اکثر موارد در طراحی لوگو فارسی، این نقاط به شکل دایرههای توپر یا تو خالی طراحی میشوند. گاهی نیز این نقاط به شکل لوزی یا مربع طراحی میشوند. غیر از طراحی نقاط به شکل عام تر، نقطهها میتوانند به شکل المانهای خاص مرتبط با لوگو طراحی شوند. به هرحالت آن چه که مهم است حفظ تعداد و جایگاه کلی نقظه هاست.
طراحی نقطهها میتواند برای یک طراح لوگو چالش برانگیز باشند. طراحی و جایگاه نقاط میتواند نقطه قوت طراحی یک لوگو باشد. درحالیکه یک طراح میتواند درطراحی لوگو فارسی، ریتم خاصی را ابداع کند و خلاقیت خود را به کار بگیرد، جایگاه بالا یا پایین نقطهها در طراحی حروف باید به درستی حفظ شوند.
درواقع به طور کل یک طراح در طراحی یک لوگوی نوشتاری فارسی کاملا آزاد است ولی باید به فرم کلی الفبا پایبند باشد. مثلا اگر یک حرف سه نقطهی بالا دارد، طراح میتواند این سه نقطه را کنار هم و به شکل مربع طراحی کند اما نمیتواند به جای سه نقطه دونقطه بگذارد یا اینکه سه نقطه را پایین حرف قراردهد.
گاهی اوقات همین نقاط میتواند در طراحی لوگوی ترکیبی با یک المان مرتبط با لوگو ترکیب شوند.
به عنوان مثال در این لوگوی خیاطی که برای “خیاطی چل ” طراحی کردیم نقطهها را به دکمه تبدیل کردیم و از آنها به نحو احسن در طراحی لوگوی ترکیبی بهره بردیم.
لازم به ذکر است که در حروف انگلیسی تنها دو حرف کوچک i و j دارای نقطه هستند.
2. دندانه ها در حروف فارسی
دندانهها در حروف الفبای فارسی نیز میتواند یک مورد چالش برانگیز برای یک طراح لوگو باشند. مخصوصا در مواردی که اسم مورد نظر برای طراحی دارای دو یا چند حرف دندانه دار مثلا حروف “س” و “ش” به صورت پشت سر هم است، طراحی باید به گونه ای باشد که زیبایی و خوانایی در کنار یکدیگر حفظ شوند.
گاهی دندانهها به افزایش زیبایی در طراحی لوگو کمک شایانی میکنند. چرا که باعث ایجاد یک ریتم منظم میشوند.
در نوشتن دندانهها برای افزایش خوانایی یک دندانه به عنوان “دندانه شاخص” درنظر گرفته میشود که دندانهها را از یکدیگر تفکیک میکند.
همانطور که پیش تر اشاره کردیم یک طراح لوگو در طراحی لوگو فارسی علاوه بر اینکه میتواند خلاقانه عمل کند و ریتم خاص خود را طراحی کند باید به دستورالعل نوشتار هر حرف پایبند باشد.
3. پیوستگی
در حروف انگلیسی هر حرف به صورت جدا از حروف دیگر نوشته میشود اما در الفبای فارسی بعضی از حروف میتوانند به حروف قبل و بعد از خود بچسبند. برخی از حروف فقط به حروف قبل از خود میچسبند و برخی دیگر جدا نوشته میشوند.
در طراحی لوگو فارسی این موضوع میتواند امکان زیادی را به طراح گرافیست بدهد که در مرزهای چسبیدگی بین حروف، کشیدگی یا طراحی خاص خود را اعمال کند.
4. اعراب ها و نشانهها:
نشانهها مانند تنوین، کسره، فتحه، ضمه، تشدید و… غالبا در طراحی تایپوگرافی عربی استفاده میشوند. اما یک طراح لوگو با صلاح دید خود میتواند جایی که این نشانهها به زیبایی بصری یا خوانایی لوگو میافزاید، از آنها در طراحی لوگو فارسی استفاده کند.
البته از نظر دستور زبان فارسی استفاده از برخی این علائم مانند تنوین در واژه های با ریشه فارسی نادرست است. ممکن است استفاده از سایر این علائم نیز با توجه به دستور زبان فارسی در برخی موارد طراحی لوگو فارسی ممانعت داشته باشد که از حوصله این مقاله خارج است و باید به دستور زبان مراجعه شود.
به هرحال، اگر لوگو تایپ فارسی هوشمندانه طراحی شود این چهار مورد میتواند نقاط قوت لوگو باشد.
نرم افزار طراحی لوگو فارسی
فرقی نمیکند، لوگو به هر زبانی که باشد باید مراحل استاندارد طراحی لوگو برای آن اجرا شود.
اولین مرحله برای طراحی لوگو فارسی رسم آن به صورت دستی روی کاغذ با قلم است. نرم افزارهایی که میتوانند برای طراحی لوگو فارسی در مرحله دوم کارآمد باشند فوتوشاپ، کورل و ایلاستریتور هستند.
به جهت برداری بودن کورل و ایلاستریتور، این دو نرم افزار نسبت به فوتوشاپ محبوبیت بیشتری دارند.
فونت مناسب لوگو فارسی
طراحی لوگو فارسی اگر با فونت سیستمی باشد و به صورت اتود دستی و اولیه طراحی نشود قیمت و ارزش کمتری دارد. طبیعتا درحالت استفاده از فونت های آماده یا تغییر آنها، انتظار یک لوگوی اختصاصی و حرفه ای نداشته باشید.
بسیاری از افراد فونتهای آماده را با نرم افزار کمی دستکاری میکنند و به عنوان طراحی لوگوی اختصاصی به مشتری ارائه میدهند. تنوع فونتهای سیستمی آماده آن قدر زیاد است که احتمالا مشتری متوجه این موضوع نشود.
طراحی لوگو فارسی در پرگرافیک کاملا اختصاصی است.
انتخاب اسم مناسب برای طراحی لوگو فارسی
به طور کل بهترین اسمی که برای طراحی لوگو فارسی میتوان درنظر گرفت یک اسم کوتاه، متمایز و به یاد ماندنی است. اسم کوتاه اسمی است که از نظر نوشتاری تا 7 حرف و از نظر آوایی دو یا سه بخش داشته باشد. اگر بخشهای آوایی لوگو ریتم دار باشند تاثیرگذاری بیشتری دارند.
البته موارد ذکر شده برای رسیدن به حالت ایده آل به صورت تجربی است و مواردی خلاف این نکات نیز وجود دارد.
به هرحال برای انتخاب اسم مناسب برای طراحی لوگو فارسی باید توجه داشته باشید که اسم انتخابی شما تلفظ سختی نداشته باشد. مثلا حروف ساکن در برخی موارد میتوانند در تکرار اسم آزار دهنده شوند. یا کنار هم قرارگرفتن برخی حروف میتوانند ادای لوگو را کمی سخت کند.
برخی حروف مانند ( پ، ک، ت ) اگر در کنار یکدیگر قرار گرفته شوند هنگام بیان انرژی زیادی را دریافت میکنند و برخی دیگر از حروف مانند ( م، ی، ر، ن) برعکس مورد ذکر شده هستند.
انتخاب اسم کوتاه بین 4 تا 7 حرف برای این است که علاوه بر اینکه طراح میتواند روی طراحی آن مانور بیشتر و بهتری دهد، در ذهن مخاطبان به یادماندتیتر خواهد شد.
توجه کنید که در انتخاب اسم مناسب برای طراحی لوگو فارسی در نظر بگیرید که آن اسم برای یک برند معروف دیگری استفاده نشده باشد.
اگر اصرار دارید که درمواردی مانند یک لوگوی شخصی، از یک اسم طولانی مانند نام و نام خانوادگی خود استفاده کنید بهتر است از سبک لوگوی مونوگرام فارسی استفاده شود. لوگوی مونوگرام حالتی است که یک یا دو حرف ابتدای اسم مورد نظر به حالت مخفف طراحی شده و عنوان کامل به صورت خوانا و ساده در پایین آن آورده میشود.
برای انتخاب سبک مناسب لوگو نگران نباشید. طراح کارشناس ما در پرگرافیک به صورت رایگان قبل از طراحی بهترین سبک را برای شما انتخاب میکند.
سبک های طراحی لوگو فارسی
بهترین سبک لوگو فارسی بسته به اسمی که انتخاب شده و ماهیت کسب و کار یا برند و همچنین سلیقه مشتری محترم انتخاب میشود.
لوگو تایپ فارسی ( لوگو نوشتاری فارسی )
به عبارت ساده لوگو نوشتاری فارسی یعنی طراحی اسم مورد نظر به شکل فارسی و بدون نماد تصویری. مواردی که در انتخاب نام مناسب کوتاه ذکر شد در این سبک از طراحی لوگو فارسی به خوبی اهمیت خود را نشان میدهند. لوگو تایپ فارسی میتواند خوانا باشد یا به صلاح دید طراح و سلیقه مشتری عمدا ناخوانا طراحی شود. در این حالت لوگو اصطلاحا حالت امضایی پیدا میکند.
این سبک از طراحی لوگو به صورت فارسی برای موارد زیادی مناسب است و محدودیت خاصی ندارد. اگر برند شما قرار است در سطح جهانی فعالیت کند باید علاوه بر لوگوی نوشتاری فارسی، یک لوگوی نوشتاری انگلیسی هم داشته باشید. نکته این است که طراحی دو زبان لوگو باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند. نه اینکه یک زبان حال و هوای رسمی داشته باشد و یک زبان سبک کودکانه.
لوگو مونوگرام
لوگو مونوگرام در حالتی استفاده میشود که بسته به سلیقه مشتری و یا طولانی بودن اسم ترجیح داده شود که اسم لوگو به شکل مخفف طراحی شود. در این حالت یک یا دو حرف اولیه طراحی میشوند. این حروف نماینده عنوان کامل لوگو هتسند. البته در غالب موارد عنوان کامل نیز در به صورت کامل و خوانا در پایین لوگو نوشته میشود.
لوگو ترکیبی فارسی
در لوگو ترکیبی فارسی، کل اسم لوگو یا قسمتی از آن به شکل یک نماد یا تصویر مرتبط با موضوع لوگو طراحی میشود. این مورد میتواند نسبت به دو سبک قبل زمان و انرژی بیشتری را از طراح بگیرد. در این سبک مشتری تمایل دارد که مخاطب با دیدن لوگوی ان در هرجایی متوجه موضوع لوگو شود. انتخاب نماد منایب برای ترکیب کردن با لوگو باید به صورت هوشمندانهای انتخاب شود.
جمع بندی:
تمام برندها و کسب و کارها میتوانند به عنوان یک لوگوی فوق العاده و جذاب و متناسب با فرهنگ کشور عزیزمان روی لوگو فارسی حساب کنند. لوگوی نوشتاری فارسی در عین زیبایی بی نظیر خود، نسبت به سایر سبک ها مانند لوگو ترکیبی هزینه کمتری دارد.
همچنین بخوانید: تعرفه طراحی لوگو در سال 1401
بسیاری از برندهای مطرح ایران لوگوی نوشتاری فارسی دارند که مطمئنا تک تک آن ها به خوبی در ذهن شما نقش بستهاند.
تردید نداشته باشید، شما میتوانید یکی از بهترینها باشید و این اولین قدم است.